Wydawnictwa

Polskie skutery WFM Osa M50, M52

Polskie skutery WFM Osa M50, M52
Dostępność
Wysyłka w
24 godziny
Cena: 17,50 zł
Cena netto: 16,67 zł
Cena sugerowana wyd.: 19,00 zł
szt.

Polskie skutery WFM Osa M50, M52

TBiU NR 11 HISTORIA MOTORYZACJI (Technika Broń i Umundurowanie)

Autor: Janusz Peszak

Technika Broń i Umundurowanie
Technika Broni i Umundurowanie, (TBiU) - to seria publikacji Wydawnictwa ZP. Każdy zeszyt jest monografią zazwyczaj jednego typu samolotu, pojazdu, broni, uzbrojenia lub munduru.
Publikacje zawierają historię jego powstania, opis poszczególnych prototypów i wariantów, opis techniczny, ewentualne zastosowanie bojowe, itp.

Okres, w którym po II wojnie światowej w Polsce zajęto się konstrukcją i wytwarzaniem jednośladów zwanych z angielska skuterami (scooter) był dość krótki (przypadał na lata 1955-1967), jednak bardzo ciekawy i bogaty w wiele wydarzeń, w tym również  sportowych, zapisując się trwale w historii powojennej motoryzacji. Jedyną fabryką, gdzie produkowano seryjnie polskie skutery była Warszawska Fabryka Motocykli (WFM), gdzie już w połowie lat pięćdziesiątych powstały prototypowe pojazdy o owadzich nazwach:  Żuk, Bąk i Osa, z których jedynie Osa została skierowana do seryjnej produkcji. Produkcję skuterów próbowano również podjąć w zakładach  podległych Centralnemu Zarządowi Przemysłu Wyrobów Precyzyjnych, czego wyrazem była prezentacja w 1957 roku prototypów dwóch lekkich skuterów o nazwach Odra 1 i Odra 2.
Po przejęciu Warszawskiej Fabryki Motocykli przez Polskie Zakłady Optyczne (1964) prace nad następcą Osy, którym miał być skuter miejski noszący robocze oznaczenie M55, przejęła Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, gdzie skoncentrowano produkcję motocykli klasy 125 ccm.
W wyniku prac konstrukcyjnych powstały wersje M56 i M57, na bazie których w 1967 roku wykonano przedprototyp o nazwie Montana, wykorzystując zawieszenia obu kół i zespół napędowy z włoskiego skutera Lambretta 125. Pomimo, że Montana prezentowała się doskonale, oceniono, że małe zainteresowanie skuterami nie gwarantuje opłacalności produkcji, i dalsze prace decyzją Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego przerwano. Tym samym zakończyła się historia polskich skuterów, przypadająca na wiek XX. Podobnie, choć nieco później, odeszły do historii ostatnie marki polskich motocykli.

Polskie skutery WFM Osa M50, M52 to drugi zeszyt z cyklu, wydawanego w ramach serii TBiU, HISTORIA MOTORYZACJI.

 

Informacje dodatkowe

Autor Janusz Peszak
ISBN 978-83-945867-2-0
Format 185x230 mm
Ilość ilustracji lub zdjęć 121
Ilość stron 73
Oprawa miękka szyta

Produkty powiązane

Skutery OSA Skutery OSA

W książce opisano budowę, dane techniczne, zasady eksploatacji, sposób wykonywania czynności obsługowych i prostych napraw skuterów WFM Osa M50 (silnik 150 cm3) i M52 (silnik 175 cm3), produkowanych w latach 1959-1965. Zamieszczono także katalog części zamiennych.

Cena: 36,00 zł

FSO POLONEZ - Samochody osobowe, dostawcze i prototypy FSO POLONEZ - Samochody osobowe, dostawcze i prototypy

W listopadzie 1977 roku odbyła się XIII Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza PZPR przy udziale premiera Piotra Jaroszewicza. Określono na niej najważniejsze zadania. Na 1978 rok przewidziano uruchomienie produkcji nowego polskiego samochodu osobowego...

Cena: 17,50 zł

Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960 Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960

Bogato ilustrowana książka poświęcona rozwojowi polskiej myśli konstrukcyjnej w dziedzinie motoryzacji w latach 1947-1960. Zawiera opisy 125 typów i odmian polskich pojazdów (przedprototypów, prototypów i samochodów seryjnych), w tym samochodów osobowych (m.in. Mikrus, Syrena 100, 101, Sport, Warszawa M20 i 201)...

Cena: 50,00 zł

Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965 Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965

Druga książka poświęcona dorobkowi polskich konstruktorów pojazdów samochodowych, rolniczych ciągników kołowych i motorowerów po drugiej wojnie światowej. Opisano 122 pojazdy produkowane seryjnie i prototypowe. Są wśród nich zarówno pojazdy, które czasami można jeszcze spotkać na polskich drogach...

Cena: 45,00 zł

Polskie motocykle 1918-1945 Polskie motocykle 1918-1945

W okresie dwudziestolecia międzywojennego funkcjonowało w Polsce łącznie około 20 wytwórni motocykli, motorowerów i silników przyczepnych do rowerów. Oprócz słynnych, spotykanych po dzień dzisiejszy Sokołów, produkowano motocykle marek mniej znanych...

Cena: 59,50 zł

Polskie motocykle 1946-1985 Polskie motocykle 1946-1985

W książce przedstawiono czterdziestoletnią historię polskich powojennych motocykli i skuterów oraz ludzi, którzy tę historię tworzyli. Przez kilka lat po zakończeniu II wojny światowej, motocykl w Polsce był jedynym dostępnym dla zwykłych obywateli pojazdem mechanicznym...

Cena: 63,00 zł

Opinie o produkcie (0)

Darmowa dostawa

Darmowa dostawa (Paczka Poczta Polska prio.) już od 300,00 zł.
Sklep jest w trybie podglądu

2011 © Historyczna.com.pl

Click Shop | Hosting home.pl